הורדת רמת אלימות והעלאת רמת קשב וריכוז במערכת החינוך- בעזרת בעלי חיים

 

ניסיון רב שנים בהעברת שיעורי זואולוגיה ווטרינריה לילדים ונוער יחד עם הקמה ותפעול פינת חי למטרות לימודיות, הוכחו כאמצעי להורדת רמת האלימות בבית הספר.

ממחקרים שנערכו בעולם כולו ומאיסוף נתונים תוך עבודה בשטח בתשעה השנים האחרונות, אנו למדים כי באותן מסגרות חינוכיות, בהם הילדים חוו לימודים עם בע"ח, רמת האלימות המדווחת בבתי הספר ירדה בעשרות אחוזים.

במקביל עלתה רמת הקשב והריכוז הן ברמת הפרט והן וברמת הכיתה הלומדת.

בתחום החינוך הרגיל

המסגרת התיאורטית עליה מבוססת התוכנית נתמכת במודלים הומניסטים של צמיחה ומימוש עצמי המיושמים לטכניקות ייחודיות של סיוע טיפולי בעזרת בע"ח.

התוכנית הותיקה והידועה "וטרינר צעיר" מוקדה ושודרגה לתוכנית התערבות. משתתפי התוכנית יקבלו (מעבר לידע הוטרינרי זואולוגי) כלים פסיכולוגים יום יומיים להתמודדות עם מצבי לחץ מצוקה ואלימות.

בתחום החינוך המיוחד

המדריך בעזרת בע"ח, מסייע לילדים העוברים תהליך של ריפוי או שיקום במישור הגופני או הנפשי. מדובר בילדים המוגבלים באופן זמני או ממושך ביכולותיהם הפיזיות, הקוגניטיביות או הפסיכוסוציאליות.

הסיוע לטיפול בעזרת בע"ח מהווה התערבות פעילה, הבאה לתרום לאותו תהליך, כאשר חיית המחמד בהפעלת המחנך הופכת לחלק אינטגרלי של התכנית החינוכית או השיקומית.

התכנית מתבצעת בפיקוח ישיר של עובדת סוציאלית עם הסמכה קלינית

בעל החיים כאמצעי חינוכי

בעל החיים פועל כקטליזטור בין התלמיד למדריך לפי הפרמטרים הבאים:

  • בע"ח "שובר את הקרח" ומספק נושא שיחה ותחום עניין משותף.
  • בע"ח עוזר לתלמיד להירגע ולשכוח שהוא בשיעור ולחוש פחות מאוים.
  • השיעור בעזרת בע"ח מהנה יותר ועל כן מגביר מוטיבציה להתמדה מצד התלמיד.
  • התלמיד יכול התרשם מיחסו החיובי של המורה אל בעל החיים ומכאן להסיק כי המורה הוא "אדם טוב" ואוטוריטה חינוכית בעל רצון לעזור.
  • תלמיד אשר מסרב להיות נוכח בשיעור מסיבות כאלה או אחרות, עשוי להסכים להגיע עקב המצאות בעל חיים אטרקטיבי בכיתה.
  • תלמיד שמסכים לקבל את בעל החיים "של המורה", מקבל בעקיפין גם את המורה.

מטרות התכנית

  • טיפוח מיומנויות של אינטליגנציה רגשית, אינטרקציה בין אישית ומודעות לאחר (זולת). בתוך כך חיזוק תחושת האחריות לעצמי ולאחר, טיפוח אמפתיה ורגשות של חמלה, סעד ועזרה לזולת ודאגה והבנה בסיסית של צרכי הזולת.
  • הקניית מיומנויות של שליטה בדחפים, השהיית סיפוקים מידיים – ניהול כעסים, הפחתת אגרסיות, תיעול אנרגיות שליליות וסבלימציה של תוקפנות תוך דגש על סוגי אלימות שונים והאנשה של התנהגויות אלימות בעולם החי (לדוגמא: שימוש בנחש המסמל פיתוי ויצירת סיפוקים).

נושאים שיעלו במפגשים

  • מודעות לעצמי (self reflaction) וזיהוי צרכים ומטרות רגשיות כמו מגע, חום ורוך, באמצעות עבודה עם בע"ח פרוותיים ומכרסמים.
  • דאגה ואחריות לעצמי, טיפוח, היגיינה אישית (שמירה על בריאות גופנית) באמצעות עבודה עם, בעלי כנף והאכלה ואחזקה של אקווריום דגים.
  • גבולות ומשמעת עצמית. שליטה בדחפים ודחיית פיתויים וסיפוקים מיידיים – דרך עבודה סימבולית עם צבים ומיני זוחלים.
  • שליטה בכעסים וסובלימציה (עידון) של אגרסיות.
  • חינוך לסובלנות, לאיפוק ואורך רוח – דרך עבודה עם זוחלים (איגואנה) ומיני צבי מים ויבשה.
  • זיהוי הבעות, צרכים, רגשות ושפת גוף אצל האחר.
  • התקשרות וזיקה לקשר בין-אישי (Attachement) – דרך צפייה והתנסות בתהליך החתמה ועבודה עם בע"ח מוחתמים בשלבי החיים הראשונים.
  • אמפטיה, חמלה, צער וסעד לאחרים –דרך חשיפה ועבודה עם בע"ח נטושים, נכים, פצועים או שעברו התעללות (Abuse).
  • נתינה מעצמי ועזרה לזולת – דרך התנסות ישירה בסיוע טיפולי לילדים ומטופלים במצוקה ו/או בעלי צרכים מיוחדים, באמצעות בע"ח.
  • אינטימיות, הורות ומשפחה – דרך צפייה בבע"ח בשלבי הריון שונים ובולדות בני יומם של אוגרים, שרקנים ו/או כלבים וחתולים והתייחסות לקשר ראשוני אם-ולד.
  • מטרות, יעדים והגשמה עצמית

תוצאות מצופות

  • הגברת מוטיבציה להשתנות ולהשתפר.
  • הגברת תחושת ערך ויכולת.
  • קבלת גבולות.
  • עידוד לקיחת אחריות.
  • הגברת תחושת היכולת לתפקד עצמאית.
  • פיתוח יכולות של חמלה והזדהות.
  • פיתוח והעצמה של מיומנויות למידה וחשיבה, שיקולי דעת וקבלת החלטות.
  • העשרת חווית הלמידה ועידוד הסקרנות והחקר.
  • העמקת יכולת השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך ה"רגילה".
  • שילוב יעיל בין למידה אישית ולמידה שיתופית.
  • הגברת שיתוף פעולה בין הקהילה, ההורים ומערכת החינוך.

בעלי החיים שיובאו לסדנא:

ארנבונים, שרקנים אוגרים, גירבלים, עכברים, דיגויים (בעלי חיים פרוותיים – מגע, רוך וחום).

נחשים, ולטאות (פיתוי, יצירת סיפוקים ושבירת מיתוסים).

בעלי כנף תוכים ויונים שונים (התנהגויות שונות בטבע, חיזור, החתמה).

עכבישים, תיקנים (הפגת פחדים).

 

 

  • הפעילות מיועדת לכיתות: א'-ו'
  • משך הפעילות: 90 דק'
  • מינימום קב': 2 קב' ברצף

להזמנת התוכנית ולפרטים נוספים